söndag 20 september 2009

*Pipeli-piiip*

I dag blev jag väckt av min telefon. *Pipeli-piiip*. Faen, vad jag hatar den där ringsignalen.

"Hej" sa min släkting. "Låg du och sov?"
"Nej..." sa jag tvekande och insåg att det kanske inte var sanning.
"Jag skulle bara ringa och påminna dig om att det är kyrkoval i dag."
"Ah. Just det..." sa jag.
"Du ska väl gå och rösta?"
"Eh... Tja..."
"Det tycker jag. Det är en rättighet vi har och vi är ju döpta och konfirmerade i svenska kyrkan."
"Jo..." sa jag.
"Du har fått ett röstkort och så?"
"Jo..."

Jag valde att inte debattera ämnet. Jag sa aldrig att jag sedan länge menat mig gå ur svenska kyrkan eller att jag inte tycker att kyrkan ska behandlas som en politisk institution. Jag nyttjar nog hellre mina demokratiska rättigheter där de känns viktiga för mig, i stället för att engagera mig i något som jag inte vill ska ha ett inflytande på samhället över huvud taget. Även om jag har välsignats med "rättigheten".
Så skulle jag sagt. Faen.

För att göra en lång historia kort: det var kyrkoval i dag och jag gick inte och röstade. Så var det med det.


Det här har inget med saken att göra.


Asch, jag orkar inte skriva mer just nu.
Nästa gång får vi se hur det har gått med mitt lilla Sims 3-experiment. Hej så länge.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Bra jobbat Jocke, kyrkan är djävulen.
3 riktiga män i ett och samma inlägg, Jocke, Fabio och Jim Green#¤%"#¤. Gillart!

Unknown sa...

Nu vet jag iofs inte varför jag tyckte att jerry skulle heta jim, det får vi helt enkelt låta va osagt.

Martin G. sa...

Haha, klart du ska rösta i kyrkvalet, Jocke.

Underligt att man har så sned syn på det att man ser det som ett skämt om man säger att man ska rösta :-D

Joakim sa...

Det gläder mig att du gillar manligheten i bloggen, Daniel. Vem vet, kanske har vi inte sett det sista av Fabio här? Å andra sidan så... kanske vi har det. :D

"Sned" syn, Martin? ^^
Kyrkan är separat från staten numera (typ), precis som den bör vara, så är man inte troende finns inte mycket till anledning i att engagera sig i den.
Det är inget underligt.

Martin G. sa...

Vote just for the lolz! Det tycker jag vi ska göra.

Sverige är inte så kristet längre vill jag bara nämna :-)

Klarade Persona 3 efter närmare 140 timmar. Sad times now :(

Unknown sa...

Kan man personrösta på valfritt namn i kyrkovalet? Isf ska jag rösta på djävulen nästa gång

Joakim sa...

Jag har en känsla av att det finns tusentals timmar av spelande kvar i den där genren dock, Martin. ;)

Vet ej hur det är med personval i kyrkovalet, Daniel, men för att få reda på det så måste du ju gå dit.
- Och det är då de vinner.