fredag 13 februari 2009

Film

Vad fasen, går det längre och längre tid mellan inläggen? Där ser man, jag håller tydligen inte koll på klocka och kalender numera. Min dygnsrytm har varit ojämnare än någonsin på sistone. Det är svårt att vända rätt på eländet, men å andra sidan är sånt ingen katastrof när man ändå saknar vardagssysselsättning.

Fördriver tiden med att kolla på film och serier. Såg Rosemary's Baby tidigare. Minority Report för några dagar sedan. Det Sjunde Inseglet innan dess. Max von Sydow är häftig.


Max von Sydow i Bergmans sci fi-klassiker Minority Report


Jag är vanligtvis inte alltför förtjust i svensk film och svenska skådespelare. Det kanske beror på språket; jag upplever det till exempel rätt svårt att hålla en lustig Tarantino-dialog på svenska med gott resultat ("Varför är jag herr Rosa?", "Jag ska bli medeltida på ditt arsle" osv). Det blir fel sorts lustig.
Max, å andra sidan, är alltid bra. På både svenska och engelska. Såvitt jag har sett hittills i alla fall. Han har dessutom det perfekta "äldre gentleman i kostym"-utseendet som kan göra en skådespelare till den häftigaste karaktären i en film. Respektingivande.




På tal om film så har jag på senare tid väckt mitt intresse för filmskapande och fördjupat mig i lite finlitteratur på ämnet (= Filmmaking for Dummies). Inte för att det lär vara nånting man skulle kunna satsa seriöst på (den sociala delen kommer tyvärr i vägen), men det verkar ändå för roligt för att inte drömma om. Klippning är väldigt skojigt att sitta med i alla fall. Sen vore det trevligt om man kunde skriva manus också, men jag tror inte att jag själv är nog intresserad av människor för att kunna skriva nånting gripande. Eller smart nog för att komma på en intelligent handling. Det skulle förmodligen inte bli något mer avancerat än Max von Sydow i rymden. Hm. Rätt bra titel för övrigt.


Ah, det är Alla Hjärtans i morgon, ja... Ironiskt nog en ständig hat-dag för många. Mig själv inte inräknad dock, jag har slutat bry mig. Tror jag. Varför måste det finnas en dag för sånt?

Hah, nu har jag en film på G här. Three Days of the Condor. Med bl a Max von Sydow.

1 kommentar:

Fru Fleggman sa...

"medeltida på ditt arsle..." :D
*dör av skratt*