måndag 6 april 2009

Odla med Orlando

Hej.
Fråga: Vad har jag haft för mig sedan sist?
Svar: Jag har slagit mig in i trädgårdsmästarbranschen.
Finns det förresten en bransch som heter så?

Bild:


Som synes så har jag startat en liten hemmaodling. Det är dock varken jordgubbar eller "the Kind" det rör sig om, utan chiliplantor. Mer specifikt habaneroplantor. Än mer specifikt röd habanaro. Åh, och längst till höger finner vi Orlando Bloom i rollen som William Turner (eller Legolas, ingen märker någon skillnad) från filmen Pirates of the Caribbean: At World's End. Som suger.
Fick honom av kamrat Martin.

Köpte några habaneros från ICA för ett tag sedan. Skar upp dem och tog till vara på fröna. Tyckte att det lät som en skoj grej att odla chili hemma, som en minihobby. Om någon annan skulle vilja göra samma sak så kan ni alltid lära av mina misstag och ge fasen i att peta er någonstans efter att ni tagit i frö och fruktkött. Det finns en anledning till att man gör pepparspray av sånt här nämligen.

I alla fall... Jag tog några frön och lade dem i en fuktad trasa som jag placerade i en plastpåse på en mörk plats. Efter några dagar hade ett antal frön börjat visa rötter, så jag fyllde några toalettpappersrullar med ICA-jord (ICA råkar ligga närmast, OK?), satte några frön däri, vattnade och lät naturen ha sin gång. Under lågenergilampor mest.
Och efter ett tag:

Projektets budget är sekretessbelagd



Rullen längst till vänster på övre bilden är nysådd, så inget har tittat upp där än, men de tre andra bringar växtlighet - även den längst till höger, mot min förmodan. Försökte nämligen hjälpa naturen på traven där för någon dag sedan genom att lyfta bort fröskalet som hängde kvar på skottets topp. Det satt tyvärr fast hårdare än jag trodde och en hyfsat stor portion av bladen följde med. Plantor är überkänsliga när de är så här små, så jag kunde inte anta annat än att växten snabbt skulle skrumpna ihop. Som synes reser den sig dock fortfarande - och verkar faktiskt ligga först i trions utveckling; dess första "riktiga" blad (de nuvarande är typ startmotorer) börjar visa sig. Vilket kanske kan bero just på skadan; växthormonerna kan ha skiftat prioritet och stressat upp de nya bladen. Jag vet inte.

Odling verkar rätt kul. Man kanske skulle gå in för det mer på allvar någon gång. Får se. Det är främst det där med utrymme som blir lite knepigt. Sen ska det naturligtvis finnas tillräckligt med ljus och proper ventilation.
Men, men. Det får skjutas på framtiden. Tills dess har jag mina små habaneroplantor att pyssla med. Skulle vara kul om man kunde få dem nog stora till att bära frukt. Inte för att det går att äta skiten, men man kan ju alltid bjuda sina vänner.


Buga inför... Legolas

2 kommentarer:

Martin G. sa...

Finfint bloggat, Joakim :-)

Joakim sa...

Tackar, Martin. Tackar.