onsdag 29 april 2009

Jag har nästan fler än två ämnen att ta upp

Jag har inte skrivit på tio dagar, ser jag. Det blir till att kompensera.


1.
Jag fuckar upp någons arbetslöshetsersättning (på ett smålustigt sätt)


OK, den här är jag inte stolt över. Jag fick ett brev i min låda för någon vecka sedan, tillägnat någon annan än mig själv. Rätt adress, fel namn. Kuvertet var märkt "Innehåller material från Din Arbetslöshetskassa", så jag antog att det kunde gälla något rätt viktigt. Jag gick online och sökte efter den rätte mottagarens namn + min hemort och fick upp ett resultat, men personen var tyvärr ej bosatt i min närhet. Fy fan. Jag skulle behöva gå flera kilometer. Jag la kuvertet åt sidan så länge.

En stund senare väcktes jag (heh) av att någon ringde på dörren. Det var en herre från Hyresgästföreningen. Han frågade hur jag trivdes i min bostad och om jag fann hyran rimlig. Jag sa att jag trivdes rätt OK och att hyran var rätt rimlig. Jag är inte så fantasifull av mig när jag svarar på frågor från folk jag inte känner. Han fortsatte sen att berätta att de styrande tänker införa marknadsbaserade hyror i mitt bostadsområde, vilket lär göra det kännbart dyrare för oss hyresgäster. "De jävlarna", tänkte jag. Sen frågade han om jag ville bli medlem i Hyresgästföreningen. Ni vet hur jag är, jag kan inte neka grejer från folk jag inte känner. Bara från Sverigedemokraterna och Jehovas vittnen, men ingen av dem har knackat på min dörr än. De förstnämnda levererar sin jävla tidning i min postlåda ibland dock. Men nu glider jag ifrån ämnet.


Who ya gonna call?


Då jag tackat ja till medlemskap ville mannen från Hyresgästföreningen ha mitt namn, mitt personnummer och mitt kontonummer, men jag hade tyvärr bara memorerat de två första. Jag bad honom vänta ett slag och drog mig tillbaka in mot datorn för att kolla upp kontonumret hos min internetbank. När jag så gjort behövde jag förstås något att skriva upp numret på. Lotten kom att falla på ett till synes oviktigt kuvert som råkade ligga bredvid skärmen. Perfekt. Jag skrev ner numret (med stora, tydliga siffror i bläck), gick tillbaka till HGF-mannen, läste upp det, hoppades att jag inte blev blåst och signerade hans kontrakt. Sen var jag medlem i Hyresgästföreingen. Förhoppningsvis. Han tackade och sa sa hej. Jag sa hej och stängde min dörr. Sen fick jag se vad det var för kuvert jag hade använt som kladdlapp. "Fuck".

För att summera: Framför mig ligger ett brev med material från någon annans arbetslöshetskassa. På baksidan står mitt kontonummer.

Liksom, vad fasen? Hur råkar man signera info från någons a-kassa med sitt kontonummer? Skrattade en del när jag insåg misstaget. Men till mitt bekymmer: Vad gör jag? Jag kan inte sudda bläck och jag vill inte gärna skicka vidare brevet som det är. Tippex är en idé, men det skulle ändå synas att jag strukit över nånting. Fasen. Jag kanske bara skulle strunta i det. Det är ju inte mitt fel att någon tryckt min adress på någon annans brev. Kan inte vara säker på att det är rätt mottagare jag har hittat heller. Dock känns det fel att inte göra nånting alls när det gäller en såpass viktig grej.
Fan, jag vet inte. Har haft brevet ett tag nu också. Kan se dumt ut om jag dyker upp med det först nu. Jag vet inte. Tips tas tacksamt emot.


2. Polisen rycker ut. I morgon.

Vid ett besök hos min mor fick jag syn på en lokal nyhetstidning. Blev lite nyfiken på vad för slags nyheter man hittar i en bygdetidning i jämförelse med de större och fann nånting jag reagerade på. Jag citerar (från förstasidan):

"När polisen inte fick med sig en 42-årig man i [ort] på fredagskvällen, misstänkt för grov misshandel av en kvinna, så gjordes ett stort polispådrag på lördagen."

Hm. På lördagen? En dag senare? Jag fnissade lite grann där. Inte för att jag kritiserar polisen; de vände om vid första tillfället för att den misstänkte hade låst dörren och troddes ha en yxa. Att de sen väntade tills nästa dag med att återkomma med förstärkning har förmodligen grund i brist på resurser. Små orter har ju ofta låg bemanning. Men de tankarna kommer först efter att man funderat ett slag. Medan man läser artikeln är det typ det här man ser:





I och för sig kan jag inte säkert säga att det inte var så det gick till .


3. Jag trodde att jag hade fler ämnen på G

Men det har jag inte. Eller så har jag glömt allt annat jag menade mig skriva.
Ah, det har börjat regnat igen. Det är trevligt, jag tycker om regn. Whoa, det var ett dåligt ämne. Jag återkommer.

6 kommentarer:

Fru Fleggman sa...

Men Jocke, det här är ju inte alls bra! Tänk om någon inte får sin a-kassa nu? Gör så här: Stryk över det du kluddat och lägg brevet i närmaste brevlåda, så fixar Posten det. Bry dig inte om att det är kluddat och överstruket på brevet, jag tror personen som inte fått sitt brev vill ha det, oavsett hur det ser ut.

Just do it man (annars kanske du inte får någon födelsedagspresent)!!

Fru Fleggman sa...

Och just ja, att stryka över adressen och skriva "fel adress" eller något liknande på kuvertet kansk kan vara en bra idé, så det inte kommer tillbaka som en bumerang och allt börjar om på nytt... :)

Unknown sa...

Men det är ju helt fantastiskt smart att du har kontonummret på baksidan, skriv bara typ (hittelön mottas gärna på bifogat kontonummer). Eftersom det som sagt är ett rätt viktigt brev så blir han nog säkert glad och skänker dej en slant för att du hittat hans brev och så snällt ansträngt dej för att han ska få det tillbaka!

Appropå hyresgästföreningen, jag gick på samma nit och pröjsar numera också 75spänn i månaden. Men om du tänkt säga upp ditt så passa på och säg upp mitt också är du shysst ;)

Joakim sa...

Lugn, lugn, lugn, Fleggman - jag gjorde som du sa. Brevet har lagts på lådan med en "fel adress"-lapp klistrad över kontonumret. :-P

Daniel: Ja, jag kunde ju ha begärt 20% av hans a-kassa i ett år eller något. Men min goda (fega) natur fick mig att skicka det åt rätt håll helt gratis.
Ah, så du är också HGF-medlem nu då? Hoppas att man får roliga förmåner. Knappast, dock.

Unknown sa...

Man får köpa sf-biobiljetter billigare genom dom iaf. Så jag tänkte att jaja, om jag går på bio 2ggr i månaden så går det ju jämnt upp. Synd bara att jag inte varit på bio sen jag vet inte när. >.<

Joakim sa...

Ah. Har inte varit på bio själv på ett antal år. Hur ofta kommer en biovärdig film, liksom? Det gick några år mellan Ringen-trilogin och The Dark Knight, om man säger så. Och den sistnämnda gick jag aldrig och såg ändå. På bio alltså.