lördag 6 december 2008

Det går mot jul. Någon som bryr sig? Inte jag. Eller, jag vet inte.
Väl på julafton lär jag väl sitta och vara generad över att jag inte handlat klappar i år heller. För jag tror att jag skippar det. Jag vill då inte ha några själv.
Det är väl mest mina småbröder jag tänker på. De minsta alltså. Tre och fem år gamla. Jag skulle väl kanske ta och fixa något åt dem. Godis går väl an. Får se.


Jag känner liksom inget brinnande intresse för att pyssla med bloggen, märker jag. Att gå in hit blir mest ett måste. Det går väl i vågor, det där. På senare tid har jag bara inte känt för att skriva av mig. Hade jag mer saker att vara arg på skulle det nog gå. Ilska är en jättebra motivator när man har en blogg, samtidigt som jag själv mest upplever irritation när jag ser andra arga människor uttrycka sig, oavsett vad de skriver egentligen. Undviker debattinlägg.

Där har vi någonting som gör mig arg. Debatter.
Konsten att lägga fram sin åsikt som fakta och försöka få sin motståndare att se dum ut inför en publik. Fy fan.
Blir arg när jag tänker på de gånger som debatter dykt upp som tema på svenskalektionerna i skolan. Vad är poängen?


Debattör

En diskussion är någonting intelligent; man lägger fram och tar del av varandras frågeställningar, ser för- och nackdelar med föreslagna lösningar och når i slutändan eventuellt fram till en kompromiss.

En debatt är ingenting intelligent; alla parter har en bild som de från första början anser är den rätta och sen får det kvitta vad andra tycker. Konflikt uppstår. I slutändan får någon det sista ordet sagt helt enkelt.
Syftet med en debatt är inte att hitta en lösning, en debatt går ut på att vinna en tävling. Den med störst ordförråd och störst talang för retorik kväver resten och får, eh, "rätt". Jippi.

Att det inte ska gå an att svälja sin stolthet, lyssna på andra och ta plats i en diskussion i stället. Leta efter sanning. Antingen har någon rätt - och då får ett logiskt resonemang demonstrera det - eller så hittar man ingenting. Kompromissdags. En konflikt hjälper i alla fall inte.

Så åt helvete med skoldebatterna.

(Och ja, jag är smärtsamt medveten om ironin i att det här framstår som ett debattinlägg)


Ja, det får väl runda av dagens inlägg. Hej så länge.

1 kommentar:

Anonym sa...

Holy Grail! Såg den förra veckan faktiskt. :) Håller med om debatter. Det är för mycket känslor och för lite logik. Men det känns som det är ett problem för människan överlag, så vad ska man göra. Det är iaf bättre än att slåss. :) /Daniel