fredag 26 december 2008

Grand Theft Auto 4 och jag

Usch... I går var jag på festligheter och drack sån där "alkohol". I dag kom jag på varför det sker så sällan.

Tja, julen har passerat nu, såvida man inte är en av dem som erkänner annandagen som nånting värt att fira. Eller fira förresten... Vad fasen är det vi firar i och med julen? Jag minns inte. Har det nånting att göra med en rödklädd farbror med vitt skägg? I så fall lär det väl vara en slags hyllning till Coca Cola.


Fylla och jul åsido - GTA IV! :

Vi tackar Wikipedia för den här bilden


Jepp, jag införskaffade spelet till PC för runt, tja, två veckor sedan och har haft rätt skojigt med det sedan dess, minus de första dagarna då jag kämpade med att få igång det. I kampen mot piratkopiering förser man numera gärna spelen med saker som obligatorisk onlineaktivering, vilket är lagom kul när man (tror att man) sitter utan internetansluting. Ironiskt nog är det piratkopierarna som störs minst av det här; någon hittar alltid en lösning för att ta sig förbi skydden och sprider sedan vidare spelen utan några störande lås. I slutändan blir det de mest skyddade spelen som blir de mest nerladdade i stället. Vilket typ vem som helst hade kunnat räkna ut från första början.

Men i alla fall...

Grand Theft Auto-serien har gjort sig känd för att visa folk hur kul det är att låtsas vara kriminell. Det i sig är inget nytt, vi har alla lekt Polis och Tjuv någon gång och jag vågar påstå att Tjuv är rollen som ger störst adrenalinkick. I GTA blir det dock några snäpp mer grafiskt och runt tusen snäpp våldsammare; här kan det fasen gå riktigt illa för polisen. Hehe.
Sno bilar, köra på fotgängare, skjuta fotgängare, skjuta poliser, plocka upp prostituerade, spela bowling... Alla dessa tveksamma aktiviteter kan utföras i GTA. Det är skoj.

Ah, och radiostationerna... Serien har riktigt fina soundtrack i och med sina radiostationer som man kan lyssna till när man kör bil. GTA IV har nitton stationer med olika nischer. De flesta spelar musik och några sänder t ex politiska debattprogram som gör parodi på sina verkliga motsvarigheter. Det roligaste man kan lyssna till är dock reklamen:




Mmm. Pißwasser. Påminner mig om smaken jag kände i min mun när jag vaknade i morse.
Den där sänds förresten också som TV-reklam i spelet (med annan video till dock). Jepp, man kan kolla på TV i GTA IV. Republican Space Rangers är ett av programmen man inte får missa - en tecknad serie där soldaterna Commander, Butch och Dick åker runt i ett fallosformat rymdskepp och räddar universum från terrorister (= alla utomjordingar de ser). Festligt.

Just, i spelet har man även en mobiltelefon till hands. Ibland ringer en kompis och frågar om man är sugen på att äta/dricka/bowla/gå på strippklubb, varpå man då måste svara ja eller nej - och tro faen om mina svagheter från verkliga livet inte lyser igenom där. Jag har tydligen svårt att neka även fiktiva karaktärer. Med en suck svarar jag nästan alltid jakande.


"Ja (suck), jag hänger väl med till strippklubben då (suck)..."


GTA-spelen har förstås rört upp protester från personer som inte tycker att man ska bete sig kriminellt, ens på låtsas. Tydligen så kan man börja sno bilar och bli våldsam på riktigt av att vara skurk i ett spel. Hm. Där ser man. Farväl, fri vilja och ansvar!
Jag undrar om man blir tvångsmässig pilot av att köra flygsimulatorer också...
Själv tror jag då i alla fall inte att jag har märkt av något vårdslöst beteende à la Grand Theft Auto hos mig. Jag backade in pappas bil i en soptunna och offrade ena baklyktan en gång, men det var inte med mening (eller var det, GTA?). Min treårige bror vill gärna påminna mig om den incidenten ibland. Heh. Den lille rackaren.

Men ja, i alla fall... Grand Theft Auto 4. Bra spel. Med undantag för föregångaren GTA: Vice Citys härliga åttiotalsstämning och musik så gör fyran typ allt bättre än de tidigare spelen. Enligt mig i alla fall. Bra handling, intressant huvudkaraktär, multiplayerfunktion... Grejt.
Spelet rekommenderas.

Det var nog det jag hade i dag, det.

Hej så länge.

Inga kommentarer: