tisdag 13 januari 2009

Nu är det Knut, julen är slut

Jag kom på det för en liten stund sedan. Minns jag rätt så är det ju tjugondag Knut i dag och därmed julens sista dag. Tiden går.

Jag undrar om ungar fortfarande går knutgubbe här...
Det är en tradition som tydligen är rätt lokal; enligt Wikipedia existerar företeelsen på sex platser i Sverige:
"Arvika och Jösse Härad samt Sunne och Fryksdalen i Värmland, Gimo i Uppland, Gnarp i norra Hälsingland"
Jag gick själv knutgubbe, eller "knut", när jag var liten. Det gjorde typ alla barn då. Knut är samma sak som det här... :


Den här tog mig över en timme att göra


... minus pumpor och USA. Alltså utklädda ungar som knackar dörr efter godis.
Det var för jäkla skoj att gå knutgubbe, minns jag. Fasen, får en nostalgiknäpp här.
Numera har amerikanska Halloween tagit över rollen mer och mer. Jag vet inte vad jag tycker om det riktigt. Skillnaden är väl egentligen inte större än att barnen hotar med bus nu, vad det nu kan innebära i praktiken. Jag fick faktiskt ett Halloweenbesök i höstas av några ungar som jag tyvärr inte kunde glädja med godis då jag helt hade glömt bort vilken dag det var. De godtog situationen utan protester, så jag antar att det där med bus mest är på skoj. I vilket fall som helst så förhandlar jag inte med terrorister.

Hm, klockan är halv tio på kvällen nu, så några besök är nog inte att vänta. När jag tänker efter så har jag nog fasen inte sett en knutgubbe på flera år... Det kanske är dags att dödförklara traditionen. Det känns lite sorgligt.

Åh, och för de som undrar så är den gröna typen längst till höger på bilden grodan Kermit. Jag gick knut som honom en gång.
Vart fan tog han vägen förresten?

1 kommentar:

Martin G. sa...

Knutgubbe ja, jag gick som en död soldat en gång och det är det enda jag kommer ihåg att jag gick som :-)

Och angående kermit, jag beklagar.

http://i253.photobucket.com/albums/hh61/natattack19/1207092267671.jpg