onsdag 18 mars 2009

Filmposters!

I dag: Filmposters.
Ett ämne lika gott som något annat, liksom.
Hm. Faktum är att det är godare än de flesta.
Hmm. Faktum är att det är så gott... att det får öppna en helt ny serie i min blog(g)!

Introducing...





Yeah. Som jag kanske eller kanske inte gör fler än en del av.

Det finns många märkvärdiga bidrag att häpnas över eller ha kul åt i den här kategorin. De är dessutom oftast bättre än själva filmerna.
Jag fuskar förresten lite med begreppet poster här och låter det gälla även filmomslag.
Här kommer dagens skörd...



Film: Jesus


Vad postern säger om filmen:

Det här är förmodligen en film om Jesus, känd från bl a Bibeln och TV. Tack vare genial bildkomposition är det lätt att lyckas hitta honom på bilden eftersom han glöder.

Tankar om postern:

Jesus är en TV-film, vilket innebär att den inte lär haft en superbudget att stå på, så om trådarna råkar synas när frigolit-Jesus stiger upp mot himlen är det ganska förlåtligt.
Fem extraminuter i Photoshop har dock aldrig ruinerat varken filmstudio eller TV-bolag - så varför ser postern ut som omslaget till en kioskroman? Det känns som om att man har lagt ner sig på fel grejer; någon såg det första utkastet till postern och märkte att något var dumt... men vad? Kunde det vara titelns bruna, fult skuggade text med det sämsta valet av typsnitt någonsin? Nej, slutsatsen var en annan: Jesus lyser inte.

Whoa! Kolla! Där till vänster! Gary Oldman! Gary Oldman! Det här är det tredje inlägget i rad där han är med på bild! Han är, med rätta, med i allt.



Film: Jaws



Vad postern säger om filmen:
Att den handlar om en stor haj som äter folk.

Tankar om postern:
Kände mig tvungen att ta med nånting bra som alla känner igen, och det finns inte många posters som är så igenkännbara som Jaws. Gjord skrämmande med enkla medel, precis som ledmotivet. Inga metaforer och shit - filmen handlar om en stor haj. Och vi badar aldrig mer igen.
En av de bästa filmposters som gjorts. Enligt mig i alla fall.



Film: Wesley



Vad postern säger om filmen:
Jag har ärligt talat förbannat svårt för att erkänna det här som en filmposter över huvud taget. Men, ja... Ska man försöka urskilja nånting så handlar den här filmen om en präst med långt hår. Han vistas i skittråkiga miljöer. The end, liksom.

Tankar om postern:
Ett bidrag som jag råkade snubbla över och som bara var tvungen att bli med här, ty det är den tråkigaste ursäkt till poster jag någonsin lagt mina ögon på. Utan att skämta.
Tidigare sa jag att posters ofta är bättre än sina filmer - om så är fallet här så vet jag en film som faktiskt kan få mig att knäppa över till travet på TV4, om vi antar att alla andra kanaler visar samma film. Åh fy fan.
Även här syns likheter med en bok, men vi snackar facklitteratur nu. Facklitteratur om mattor och damm. Jäklar, vad jag inte vill se den här filmen.



Film: Léon



Vad postern säger om filmen:
Att den här herr "Léon" är en häftig person, eller i alla fall mystisk och lite kuslig. O:et i hans namn är ett kikarsikte, så han skjuter förmodligen folk. Kanske till vardags?

Tankar om postern:
Whoa, det här är en häftig poster. Ett ansikte får ta upp hela alltet och det funkar så bra. Rött och intensivt. Mycket snyggt. Folket visste vad de gjorde när de satte en mössa och ett par runda solglasögon på en skäggig Jean Reno, det är ett som är säkert. Kan inte tänka mig att många andra hade anammat looken så bra som han gör; den satte standarden för hur yrkesmördare bör se ut på film. Inte för att jag vet om någon faktiskt följde den, men ändå. Jag tycker att det är standarden i alla fall.
En mycket bra poster till en mycket bra film.

Heh. Vet ni förresten vem som är den fenomenala skurken (en av de bästa någonsin) i den här filmen? Jepp! Kom på det när jag satt och skrev. Kusligt, eller hur?





Vad postern säger om filmen:
Den här lär handla om två män som tycker om att bada. Den ene av dem är... Vänta... Vad fan?

Tankar om postern:
OK, Le Grand Bleu gjordes faktiskt hela sex år innan Léon, så på ett vis kanske det är fel av mig att ta dem i den här ordningen och få det till att se ut som om att LGB (som jag ej sett) försökt sno åt sig Léons häftighet - men jag är inte så säker på att postern, som i det här fallet är ett DVD-omslag, såg ut så här från början. Faktum är att jag tror att det är killen till höger som har huvudrollen; de satte förmodligen Reno centrerad senare, efter att han blivit ett stort namn. Som i efter att han spelat i Léon och sett ut exakt så där.
Hur som helst så är det Luc Besson som regisserat båda filmerna, så det känns inte riktigt helt rätt att ropa plagiat.






Vad postern säger om filmen:
Att det här är samma film, för den heter samma sak.

Tankar om postern:
Ja, jag letade reda på vad jag tror är originalpostern till filmen. Inget fel på den här ju. Snygg, enkel och drömsk. Helt klart värdig en film med namnet Det Stora Blå.
Ibland, men inte ofta, är en Jean Reno en Jean Reno för mycket (gäller endast posters).


-----------------------


OK, OK, det får räcka. Tar jag fler så har jag inte nog till fler inslag (för det finns ju för jäkla få posters), utifall att jag faktiskt skulle känna för att fortsätta.

Ooh, jag väljer att avsluta inlägget med en film jag faktiskt gjort själv, i Grand Theft Auto IV.
Joakim presenterar... LCPD's Finest:


(Finns även här om det inte går att se den)

8 kommentarer:

Fru Fleggman sa...

Efter att ha sett Jean Reno i "Visitörerna", är det svårt att ta honom helt på allvar. Man börjar frusta av skratt så fort man ser hans näsa (som spelar en betydelsefull roll i filmen) och bara väntar på att han ska med nådig min slänga fram en befallning åt sin vasall, alternativt slänga åt honom några skulor som han får äta på golvet.

Nu vet vi för övrigt varför Jocke inte gillar att bada ;)

Joakim sa...

Haha, du har rätt - han kan vara väldigt rolig också! Vilket han faktiskt är även i Léon ibland. Vi gillar honom. Och hans näsa.

Ja, nu vet ni varför Jocke inte gillar att bada. :)

Fru Fleggman sa...

Vi såg väl på Visitörerna någon gång, gjord vi inte? Jag minns att jag brukade plåga alla mina vänner med den ett tag... den och "Fula, skitiga och elaka"

Joakim sa...

Vi såg både Visitörerna och uppföljaren. Och Fula, Skitiga och Elaka. :)

Unknown sa...

Ska nog köpa "Jesus" tror jag.

Fin GTA IV-film för den delen, tog den lång tid att göra eller har du vänjt dig vid verktyget?

Joakim sa...

Den finns på Lågpris, Martin. Eller snarare... den fanns.

Vänjt mig vid verktyget, ja - men satt ändå i måånga timmar för att få till den. Dels för att jag är petig och dels för att editorn kan vara rätt jobbig att hålla på med ibland.

Anonym sa...

Joakim von Anklarsson!
Du är så hemskt otrevlig! Svarar inte på MSN & kommenterar inte i min blogg längre. Jag vill nog påstå att jag hatar dig. Mer än vanligt.

Joakim sa...

För du är ju såå ofta själv inne på min blogg och kommenterar, Susanne. :)