lördag 28 mars 2009

Varan

Vädret snöade skiten ur min hemort för någon dag sedan. Vintern är tillbaka - with a vengeance, som de säger i staterna. Ja, jag säger också så.
Så nu är allting vitt här utanför igen och det utan att jag är förvånad; man ska inte förvänta sig riktig vår i mars. Snälla nån. Man får ett smakprov och sen får man vänta tills andra halvan av april på den äkta varan. Som tidigast.

En, heh, äkta... Skit samma, det var inget.

Jag sitter här och kollar på en dokumentär om ett ämne jag eventuellt menar mig ta upp här framöver. Jag säger eventuellt därför att jag är rädd av mig; det rör en grej som är en aning kontroversiell i Sverige. Har förstått att det kan vara farligt att gå emot status quo i det här landet, så det får vänta tills jag är modigare.
Hm. Inte länge sedan jag själv tyckte att andra som kom med såna kritiska påståenden var paranoida och knepiga. Där ser man. Personlig utveckling for the win, som de säger i staterna.


Flämt! Nu är det helt plötsligt dags för...



Ja, se på fasen - en del 2! Varför inte, liksom. Vore ju slöseri med min logga annars. Tyckte att åtta timmars Photoshopjobb förtjänade mer.
Då så:


Film: Barry Lyndon


Vad postern säger om filmen:
Det här är eventuellt berättelsen om en beväpnad man och hans mer än nödvändigt hårda kamp mot blommor, eller kanske bara rosor. Mer troligt är att det är en metafor för kärlek och våld eller nåt.

Tankar om postern:
Stilren, eller hur? En riktig snygging. Den är inte enkel på samma vis som Jaws-postern då det inte framgår lika tydligt vad filmen faktiskt handlar om här, men den är ju så himla lätt att vila ögonen på. Att nånting är lite pretentiöst gör inget när det får se så här bra ut. Högklassigt värre. Filmaffischernas Rolls Royce?
Svart/vitt/rött visar än en gång vilken kombination som alltid vinner. Naziflaggan är undantaget som bekräftar regeln, men det beror mest på att, ja, ni vet.



Film: Full Metal Jacket


Vad postern säger om filmen:
Att Full Metal Jacket är en krigsfilm som utspelar sig i Vietnam, där vinden tydligen inte blåser, utan suger. Va?

Tankar om postern:
Ja, jag har inte lyckats förstå mig på den där taglinen. Varför kommentera vinden? För att få till ett skämt som inte är fyndigt alls?
"Blows" = att något blåser eller är dåligt
"Sucks" = att något suger eller är dåligt
Haha?
Hm. Är det kanske meningen att det bara ska vara förvirrande nonsens? Jag har svårt för att acceptera det.
Fasen, Kubrick. Pretentiöst funkar bara när det är grafiskt.



Film: Platoon


Vad postern säger om filmen:
Soldater, djungel och id-brickor tyder på att vi är kvar i krigsfilms-Vietnam. I förgrunden verkar en västerlänning ha en uppenbarelse av något slag, eller så är han beredd på att titeln ska falla ner.

Tankar om postern:
Jepp, nog är vi kvar i Vietnam alltid och det där är Willem Dafoe (såvida han inte är utbytt i postern) som gör den nu berömda, tja, Platoon-posen får man väl kalla den för. En stark bild av förtvivlan. Id-brickor som O:n tycker jag rimmar lite illa med övriga bilden; de ger liksom ett lite oseriöst intryck. Vilket kan vara en medveten, ironisk grej.
De vietnamesiska soldaterna i bakgrunden verkar lite borta, för övrigt. Ser de inte amerikanen? Tolkning: Dafoe jagas skoningslöst genom djungeln av en FNL-pluton när han plötsligt knäcker årets idé och kamouflerar sig mot omgivningen genom att härma ett träd. Det fungerar alldeles utmärkt.



Film: Glen or Glenda


Vad postern säger om filmen:
Hm. Ja... Den innehåller minst en transvestit. Är det där Satan till vänster? Är det här skräck? Vad fasen är det här?

Tankar om postern:
Filmens tagline: "He Loved Women So Much, He Dared To Dress Like One!"
För det första, är det verkligen därför man klär sig som det motsatta könet? Jag förstår om det handlar om en identitetsgrej eller åtminstone att man gör det för att det känns bra - men som en allmän kärleksmanifestation? Vem fanken vinner på det?
För det andra: Resten.
Det här lär vara en passande poster (eller förmodligen omslag i det här fallet) till sin film, för Glen or Glenda ska vara en riktigt bisarr skapelse. Har sett några minuter av den själv; den är fri från copyright numera och finns utlagd för allmän beskådan på internet. Av det jag såg fick jag inte direkt känslan av att filmen berättar mycket mer än postern. Skum och osammanhängande.
Filmen, som ska ha kallats en av de sämsta någonsin, är gjord av Ed Wood, kalkonregissören bakom klassikern Plan 9 from Outer Space, en film som ska ha kallats en av de sämsta någonsin.



Film: Alien


Vad postern säger om filmen:
Att den förmodligen utspelar sig i rymden och till viss mån handlar om ett ägg. Ingen idé att du skriker dock.

Tankar om postern:
Superkändisdags igen! En klassiker från blockbustrarnas storhetstid när det faktiskt var värt att gå på bio. Även här, precis som med Jaws, en väldigt simpel design som ämnar trigga igång olustiga känslor, men tar en mer subtil... approach (du vinner igen, engelskan). Vi ser vad som verkar vara ett läckande ägg av onaturlig, eh, natur lysas upp på ett sätt som får det att likna en planet. En... utomjordisk planet. Fiffigt.
En poster man minns. Kuslig. Den bär dessutom på den kanske mest kända taglinen genom ti... Ey, vänta... Vad fan är det här?
"In space no one can here you scream"?? What!?
Vad är det här för hobbyskitversion jag har fått tag på?

3 kommentarer:

Fru Fleggman sa...

Jocke, du kan mycket väl vara en av de roligaste människorna, ever! Jag sitter och skrockar som en gammal hörna när jag läser dina inlägg, varvat med rena gapskratt. Får jag hjärtinfarkt (tänk på hur gammal jag är) kan du se fram emot en riktig hederlig amerikansk stämning!

Joakim sa...

Hehe, kul att någon uppskattar det man skriver. :)
Det var allt en väldans fin komplimang där - blir rent generad. Se verkligen till att inte få en infarkt bara. Din gamla, eh, "hörna". ;)

Fru Fleggman sa...

Jag kanske är det, också? En gammal insutten WT-hörnsoffa?