måndag 15 juni 2009

Cosmos

Mot bättre vetande sitter jag vaken och knappar mig in i natten. Klockan åtta, dvs om drygt sju timmar, ska jag stå startklar inför ett tur till storstaden, men tidsoptimist som jag är tycker jag att det nog ska gå bra att sitta uppe en stund till. Jag har dessutom druckit tre muggar kaffe. Det funkar så när man lever för stunden.
Skulle på tal om det ha städat också... Får besök i morgon nämligen. Om dammråttor hade varit riktiga organismer så skulle evolutionen tvingat fram rätt stora gnagare här inne nu. Dammbävrar? Det är rätt länge sedan jag dammsög lägenheten. Diskat skulle jag gjort också. Suck, får se vad jag hinner med i morgon när jag kommer hem. Stress är en bra motivator.



Tips: Kolla in TV-serien Cosmos, ett underhållande vetenskapsprogram med en väldigt varm ton, av och med sympatiske Dr Carl Sagan. Man får känslan av att han kan lära ut vad som helst. Sorgligt nog är han bortgången nu. RIP, Dr Sagan.

Serien kan ses bl a via Google Video med start här: Cosmos, del ett.
Har suttit och tittat på några avsnitt nu under de senaste dagarna och jag känner att jag både har trevligt och lär mig någonting på samma gång. Precis som i skolan - i det magiska landet Ingenstans.
OK, inte helt rättvist; har faktiskt haft några riktigt bra lärare genom åren. Naturvetenskapslektionerna hade i alla fall varit långt mer intressanta om man visat Cosmos i stället för de där olidligt tråkiga undervisningsfilmerna från skolarkivet. Skräp. Bara Vetenskapens Värld var något att ha. Bo G. Erikson var lätt att lyssna på.

Men i alla fall... Kolla in Cosmos och lär dig lite grann om galaxer, planeter, DNA, evolution och... annat (har bara sett tre avsnitt av tolv än så länge).

Bonus:
Sagan låter som agent Smith från The Matrix. Alltså, verkligen.
Klipp från serien:

4 kommentarer:

Martin G. sa...

Samma utdragna ord pratar han med :)

Joakim sa...

Han har samma uttal. Undrar om det är en slump... Internet kanske vet.

Unknown sa...

Jädrar vicken go gubbe! Ska lätt kolla genom den serien vid tillfälle, yay!

Joakim sa...

Jag hade starka misstankar om att du skulle gilla honom, Daniel. :D