söndag 28 juni 2009

Inbjudan

Måste komma ihåg bloggen. Måste skriva ett inlägg om... Jehovas vittnen.

De dök upp här i går. Eller en av dem. Men det visste jag inte förrän han hade gått, fem sekunder efter att han ringde på dörren.
"Hej. Jag har en inbjudan till dig" sa han och gav mig ett pappersark.
"Jaha, tack" sa jag och tog emot det. Sen försvann han snabbt som fan. Förstod varför när jag fick se vem meddelandet var ifrån. Hit-and-run är en naturlig taktik när man talar för Jehovas vittnen.

Min inbjudan:



Den är lite fläckig, för jag använde den som underlägg när jag rostade bröd i går. Men i alla fall, är det här något som bör intressera mig? Vill jag veta hur jag överlever slutet för den här världen?
Jag skulle blir rätt förvånad om svaret går i linje med nånting som NASA skulle sagt, att de hittat en ny planet med rätt atmosfär och grejer.
Vilken lösningen än är så måste den i alla fall vara väldigt positiv:



Det händer tydligen något väldigt bra strax till höger utanför bilden. Himlen är blå och allting känns lite Allsång på Skansen.
Annat är det på vänsterkanten:



Death metal-konsert där.
Jag antar att tåget består av alla världens Vittnen och att de vandrar bort från undergången mot himlen eller en ny värld eller vad fanken det nu är de tror på. Jag och alla andra hedningar får stanna kvar i det där åskvädret, antar jag - och där är man fucked. Men det tycks inte de lyriska människorna i skjorta eller kjol (inte en enda kvinna har långbyxor på sig) verka vara alltför bekymrade över.


"Hej då! Synd att ni ska vara fucked och allt, men..."


OK, det är Jesus de hälsar på.


Jag brukar vilja vara försiktig när jag pratar religion. Har dock en fundering:
Om alla världens människor osannolikt nog tappade minnet på en och samma gång och glömde bort sina religioner, plus att alla heliga skrifter gick upp i rök - hur skulle deras gudar göra för att påminna folk igen? En religion brukar introduceras för en person via andra personer, trots allt. Hela grejen grundar sig på hörsägen. Det är rätt få som ser änglar.
Det skulle vara en intressant situation.

2 kommentarer:

Martin G. sa...

Gudarna skulle nog upphöra att existera då om det fungerar på samma sätt som i Black & White :)

Joakim sa...

Ah, just. Där drar de kraft från människornas tro, ja.
Mycket underhållande spel, det där.